Instagram influencer campagne en YouTube advertenties voor het Europees Parlement

Client:
 
 

Het doel

We hielden een influencer-campagne om jongeren aan te moedigen om te stemmen in de Europese verkiezingen van mei 2019. EYCA, de ‘European Youth Card Association’ startte daarvoor met een algemene campagne genaamd ‘If you give a shit, give a vote’. Ze kregen deze opdracht van het Europees Parlement en wij waren één van de uitvoerende partners. We ondersteunden deze campagne op twee manieren: met een Instagram influencer campagne, en met een YouTube advertenties campagne.

De grote uitdaging in dit project was hoe een complex politiek verhaal aan een jong publiek te brengen. De doelgroep heeft misschien nog niet nagedacht over waarom en op wie ze zouden stemmen. We hebben dit opgelost door een link te creëren met een onderwerp waar mensen om geven in hun dagelijkse leven. We analyseerden welke onderwerpen de aandacht van jongeren trokken en keken in welke van die onderwerpen het Europees Parlement verandering kan teweegbrengen. 

 

Ons sociaal verhaal

Ons eerste idee was om te werken met muzikanten, maar we merkten al snel op dat zij nogal terughoudend waren in verband met over politiek praten. Daarom zijn we vlot van strategie veranderd en contacteerden we meer universele influencers, die echter nog steeds moeilijk te overtuigen waren, maar toch iets toegankelijker waren. Uiteindelijk werkten we samen met 10 influencers die pasten binnen het sociaal geëngageerde profiel.

De campagne lanceerde twee weken voor de verkiezingen. Vooral omdat dan mensen actiever betrokken zijn bij het onderwerp en jongeren meestal pas laat beslissen over hun tijdsplanning. Op 14 mei maakten de influencers een Instagram post over waarom stemmen in de Europese verkiezingen zo belangrijk voor hen is. Op 20 mei maakten ze een Instagram story waarin ze hun volgers oproepten om te gaan stemmen.

Voor de influencers was dit een betalende opdracht, maar de vergoeding die ze kregen was meer voor het werk dat ze erin stopten in vergelijking met hun gewoonlijke commerciële vergoedingen. Omdat ze zich sterk verbonden voelden met het doel, accepteerden ze zonder problemen de kleine vergoeding.

Daarnaast verzorgden we ook YouTube advertenties rond de video’s van EYCA. We begeleidden EYVA bij het maken van een reeks video’s die meer geschikt waren vaan YouTube en lanceerden de YouTube campagne twee weken voor de verkiezingen. De adverdenties waren gericht naar mensen tussen de 18 en 24 jaar oud, of mensen die voor de eerste keer zouden stemmen. Dit proces hield ook interesses zoals reizen, onderwijs, en het klimaat in. Doorheen de campagne werden de advertenties opgevolgd en geoptimaliseerd op basis van de best presterende doelgroepen. De video’s duurden zo’n 6 seconden en mensen moesten deze volledig bekijken alvorens ze konden verder gaan naar de video die ze wouden kijken.

 

De resultaten 

Het algemene stempercentage stijgde van 42,61% in de vorige verkiezing naar 50,66% in deze verkiezing. Onze campagne was natuurlijk maar een kleine hulp bij het bereiken van dit succes. 

Op Instagram, bereikten we 4,4 miljoen mensen met deze campagne en we hadden zo’n 142.000 interacties.

Op YouTube, hadden we ongeveer 4,43 miljoen weergaven en 29.000 kliks.