TikTok for brands: the comeback of organic reach

 
Plafond Bavet Brussel Boondael
 

Van ‘renegade’ en ‘cottage core’ tot ‘emo capibara’s’. We zijn het er over eens, TikTok is een Wild West vol trends die komen en gaan. Om hier als merk je weg in te vinden, is het op zijn zachtst uitgedrukt soms tricky.

De app gaat al even mee, maar kende tijdens de pandemie een enorme boom. TikTok focust zich op snappy, shortform video waarbij mooie edits mogen, maar zeker niet moeten. Dankzij deze succesformule heeft het platform ondertussen de mijlpaal van een miljard maandelijkse gebruikers behaald, en dit op minder dan vijf jaar tijd.

Gebruikers van de app brengen er per maand ongeveer 20 uur op door. Als we dit vergelijken met Instagram, waar gebruikers ‘maar’ 11 uur per maand aanwezig zijn, is het meteen duidelijk dat TikTok de plek is om de aandacht van gebruikers vast te houden.

Wat maakt TikTok uniek?

  • Toegankelijkheid: Het creëren en delen van video’s is heel gemakkelijk. Je hoeft als gebruiker enkel wat leuke beelden uit je dag op te nemen en je kan deze meteen posten. Je kiest zelf hoever je gaat met de kwaliteit van je edit. In tegenstelling tot platformen zoals YouTube en Instagram moet het hier allemaal niet zo netjes zijn.
  • Viraal gaan: Misschien wel de belangrijkste USP van het platform: iedereen kan viraal gaan. Met de juiste sound en hashtags, heeft iedereen de kans om ontdekt te worden. Ook als je maar drie volgers hebt! Hoe dat juist in zijn werk gaat, blijft voor velen een mysterie. Het algoritme kijkt vooral naar waar je mee engaget. In tegenstelling tot andere platformen kan je hier bewust gaan bijsturen. Geen interesse in ‘fridge organizing’? Geef het aan, en TikTok houdt dit weg uit je ‘for you page’ (fyp). 
    • Voor de TikTok newbies: de ‘for you page’ (fyp) is de pagina waarop je al je aanbevolen video’s te zien krijgt. Zodra je als gebruiker de app opent, blijf je meteen op de fyp plakken door de automatische playback van de video’s. De infinite scroll zorgt er verder voor dat je telkens benieuwd bent naar wat er nog te komen staat.
  • Lokalisatie: Een derde belangrijke factor voor de populariteit van TikTok is de focus op gelokaliseerde content, hoewel het gaat om een app die wereldwijd gebruikt wordt. De app organiseert vaak lokale wedstrijden en uitdagingen en speelt in op lokale trends door het gebruik van gelokaliseerde hashtags.

Hoe kan je als bedrijf creatief omgaan met het platform?

TikTok is inmiddels niet alleen relevant meer voor de jonge gebruiker, maar ook bedrijven vinden sneller hun weg naar het platform. Een goed voorbeeld hiervan is Ryanair. Door op een speelse en grappige manier mee te gaan in TikTok trends, heeft het account ondertussen al 1.7 miljoen volgers. Een tweede voorbeeld van een succesvolle TikTok strategie, vindt men bij Duolingo. De herkenbare vogelmascotte zorgde ondertussen al voor 94 miljoen likes. 

Maar waarom doen bedrijven zoals Ryanair en Duolingo het zo goed? Zowel Ryanair als Duolingo spelen erg goed in op trends. Het is belangrijk om als bedrijf op TikTok het esthetische even los te laten en ook je templates, en logo’s even overboord te gooien. Authenticiteit en herkenbaarheid zijn hier de sleutels tot succes. En een gezonde dosis zelfspot.

@ryanair

Welcome back to the party 😈 #ryanair

♬ original sound – Ryanair

Om TikTok zo efficiënt mogelijk in te zetten, is het voor bedrijven bevorderlijk om samen te werken met een creatief bedrijf dat nieuwe ideeën en inzichten kan aanreiken. 

Hoe TikTok een nieuwe zet gaf aan de brand beleving van Bavet

In het geval van spaghettiketen Bavet, waren wij het gelukkige cratieve bedrijf. Bavet kwam net als TikTok schijnbaar uit het niets maar groeide op korte tijd uit tot één van de go-to spaghettispots van de Vlaming. Ook in Luik en Maastricht kan je inmiddels al genieten van een goede ‘Belgische spaghetti’. De stap naar TikTok was voor het bedrijf een logische stap. Memes en pop culture trends zaten al heel sterk verankerd zaten in hun Instagram kalender. Chase tekende een strategie uit voor TikTok en adviseerde om de Baveteers centraal te plaatsen en onder andere gebruik te maken van actuele TikTok trends. Het Chase-team zorgt samen met onze Hasseltse TikTok aficionado Sophie Oome voor de creatie, van concept tot edit en publicatie.

Bavet weet inmiddels vlot hun weg te vinden naar de For You Page. Tot op heden werden er 34 video’s gepost over een periode van 9 maanden. Dit leidde tot 1.000.000  views en meer dan 30.000 likes. Hoewel volgers minder belangrijk zijn, heeft de account ook op dit vlak de kaap van 1.000+ behaald. 

Ook op vlak van comments en engagement scoort onze strategie. Jongeren commenten en taggen hun vrienden en familie om elkaar uit te nodigen voor een etentje of om op deze manier de laatste nieuwtjes over Bavet met elkaar te delen.

Wil je graag zelf Bavet op TikTok ontdekken? Hier zijn alvast wat TikToks om mee te beginnen:

@bavet_spaghetti

DID YOU KNOW you get your spaghetti for free if you have a red record in your menu? #belgianspaghetti #belgianfoodies

♬ original sound – Tik Toker
@bavet_spaghetti

Someone who cuts their spaghetti 🚩🚩🚩🚩

♬ original sound – ʚ ᵛᵅⁿⁿⁱᵉ ɞ